Proszę wyłącz adblocka. Staram się, by reklamy nie przeszkadzały w czytaniu strony...

piątek, 1 kwietnia 2016

O tym jak Unia Europejska poradziła sobie z Dieslami

O aferze spalinowej pisałem już tutaj, teraz napiszę czym się ta afera odbiła dla kierowców innych marek...



Eko-strefy, bo o nich mowa. Założenie było takie, żeby nie wpuszczać do centrów miast starych, trujących środowisko samochodów. Wprowadzanie eko-stref miało przebiegać stopniowo, aż do roku 2020 miało objąć wszystkie większe miasta w Europie.

Największym obostrzeniem objęto silniki diesla mające więcej niż 18 lat. Pojazdy z tymi motorami nie wjadą do żadnej ze stref. To samo tyczy się aut benzynowych, które są starsze niż 22 lata. Najwyższa możliwa klasa będzie przyznana autom benzynowym produkowanym nie wcześniej niż w 2001 roku, jeśli chodzi o diesle, ta klasa będzie przysługiwać autom maksymalnie 5 letnim.

Ale żeby nie było zbyt kolorowo. Silniki diesla podzielono na aż 4 kategorie (auta benzynowe otrzymają 2), a co to oznacza w praktyce? Każdorazowo przy przeglądzie technicznym będziemy musieli wyłożyć 10 zł na naklejkę, która przyporządkuje nasze auto do danej strefy. Może nie było by w tym nic złego gdyby nie to, że nie będzie decydować o tym emisja spalin, a rok pierwszej rejestracji.

Jeśli myślicie, że nie ma z tym najmniejszego problemu i do centrum większych miast będziecie wjeżdżać na motocyklu, nie bójcie się, o Was też pomyśleli. Tu akurat nie musicie przyklejać żadnych naklejek, wystarczy że będziecie mieli ją przy sobie. Oczywiście tu również o klasie będzie decydował rok pierwszej rejestracji:
Klasa 3 – od 1 września 1980 r. do 16 czerwca 1999 r.
Klasa 4 – od 16 czerwca 1999 r. do 30 czerwca 2007 r.
Klasa 5 – po 30 czerwca 2007 r.

Jak to miało wyglądać w praktyce?


Klasa 2 (czerwona) – samochody z silnikiem Diesla w wieku 15-18 lat
Klasa 3 (żółta)  – samochody z silnikiem Diesla w wieku 11-14 lat
Klasa 4 (zielona) – samochody z silnikami benzynowymi w wieku 15-22 lat oraz samochody z silnikiem Diesla w wieku 6-10 lat
Klasa 5 (błękitna) – samochody z silnikami benzynowymi w wieku 14 lat i młodsze oraz samochody z silnikiem Diesla w wieku 5 lat i młodsze – upoważnione do wjazdu do wszystkich stref.

Czyli krótko mówiąc, klasa 5 to auta eko, klasa 2 to auta które są złe i niedobre dla środowiska i trzeba się ich jak najszybciej pozbyć.

Ale nastąpiła zmiana planów!



W związku z afera spalinową przepisy uległy znacznemu obostrzeniu i rozszerzeniu i są wprowadzone już od dziś. Najważniejsze punkty nowych przepisów:

- eko-strefy wprowadza się do każdej miejscowości powyżej 20 000 mieszkańców

- eko-strefy mają obejmować powierzchnię całego miasta

- eko-strefy muszą być wprowadzone najpóźniej do 31 czerwca 2016 roku.

- całkowity zakaz wjazdu mają mieć samochody silnikami Diesla wyprodukowanymi przed 2010 rokiem i benzynowymi z normą starszą niż norma Euro-4. Wyjątek ma stanowić ruch tranzytowy i pojazdy komunikacji miejskiej, choć ruch tranzytowy należy kierować na obwodnice takich miast, albo drogi, które to miasto obiegają. Zalecana jest jak najszybsza budowa obwodnic miast.

- zalecane jest, by środki komunikacji miejskiej korzystały z energii elektrycznej (trolejbusy i tramwaje), bądź z gazu CNG. Zalecane jest także stopniowe złomowanie pojazdów z silnikami Diesla lub dostosowanie ich do zasilania gazem CNG.

- zakaz nie obejmuje aut w kolorze zielonym, gdyż te auta są z natury rzeczy zielone, więc przyjazne środowisku.

- kierowcy, którzy złamią przepis wjazdu do eko-strefy będą karani mandatem, odholowaniem pojazdu na parking policyjny, oraz odebraniem dowodu rejestracyjnego (jak za jazdę niesprawnym pojazdem). Kwota mandatu ma być uzależniona od rocznika pojazdu i najboleśniej ją odczują kierowcy z aut wyprodukowanych przed 1990 rokiem (silniki Diesla) i przed 1984 rokiem (silniki benzynowe).

I jak Wam się podoba to, co nam Unia sprawiła?

7 komentarzy:

  1. Jak to dobrze że dziś jednak mamy piereszy kwietnia :)

    OdpowiedzUsuń
  2. Jak to dobrze że dziś jednak mamy piereszy kwietnia :)

    OdpowiedzUsuń
  3. "- zakaz nie obejmuje aut w kolorze zielonym, gdyż te auta są z natury rzeczy zielone, więc przyjazne środowisku."
    A co to ma być? :D

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Prima aprilis - ten art to żart - stek bzdur, jak mi przyszedł do głowy :)

      Usuń
  4. Dobrze, że to żart, ale bym się nie zdziwił jakby to była prawda :P

    OdpowiedzUsuń
  5. Najpierw czytam z niedowierzaniem, a za chwilę orientuje się, że to pewnie ściema. Przejeżdżam kursorem myszy i... dodano 1 kwietnia. :) Wszystko jasne. Ale uśmiałem się ;) Dzięki

    OdpowiedzUsuń

Proszę komentować artykuły. Proszę nie robić wycieczek osobistych do innych komentujących. Proszę nie reklamować swoich stron w komentarzach. Takie komentarze będą usuwane, a nagminne niestosowanie się do próśb spowoduje zaostrzenie dodawania komentarzy.